News Update :
Home » » Benarkah Universiti Apex Salah Guna Peruntukan

Benarkah Universiti Apex Salah Guna Peruntukan

Penulis : KomCa News on Monday 12 December 2011 | 08:01


Oleh : Norjimi Azmi Latif 

KUALA LUMPUR- Universiti Sains Malaysia (USM) menyalahgunakan peruntukan RM324,946 disalurkan untuk tujuan penyelidikan pada 2007, kata Ketua Audit Negara, Tan Sri Datuk Ambrin Buang. 

Menurutnya, peruntukan itu digunakan untuk projek pembangunan seperti pengubahsuaian pejabat, kerja pendawaian elektrik, penyaman udara dan membeli kelengkapan perabot untuk Pejabat Pelantar Penyelidik Sains Klinikal dan Bio Perubatan dan Kesihatan, Kampus Kesihatan Kubang Kerian, Kelantan. 

Beliau berkata, Jabatan Bendahari USM menyedari kesilapan setelah membelanjakan RM299,995 dan kini membuat pembetulan. 

Sementara itu, kata Ambrin, universiti yang sama turut melakukan kesilapan kedua apabila menyerahkan kuasa kewangan kepada pegawai penyelidik dalam membuat perbelanjaan bukannya pegawai pembelian. 

“Penyelidik mendapat kelulusan dari Timbalan Naib Canselor Bahagian Penyelidikan dan Inovasi dan diluluskan Dekan pusat pengajian itu. 

“Audit mendapati, pegawai penyelidik melakukan lima pesanan membeli peralatan RM28,285 bagi dua projeknya. Ia bercanggah dengan peraturan kewangan yang mengasingkan kuasa pegawai meluluskan dengan pegawai membeli barangan,” katanya. 

Menurutnya, USM telah memaklumkan perkara itu kepada pihak berkenaan dan berjanji ia tidak berlaku pada masa depan. 

Selain itu, Ambrin berkata, penyelidik itu juga tidak menyimpan peralatan berkenaan di tempat yang sepatutnya bagi mengelakkan kecurian dan kerosakan, sebaliknya menyerahkan kepada penuntut. 

“Misalnya, Nixon Streamflo Meter Digital Indicator berharga RM12,199 untuk penyelidikan di Pelantar Kejuruteraan dan Teknologi Kampus Kejuruteraan sepatutnya disimpan penyelidik bukan penuntut. 

“Alasan mereka, penuntut menyimpan peralatan sehingga kajian itu tamat sebelum diserahkan kepada penyelidik,” katanya. 

(Sinar Harian, 31 Oktober 2011, ms N10, Laporan Audit)
Share this article :

Post a Comment

 
Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Advertise with Us | Site map
Copyright © 2011. mahaSISWAutara . All Rights Reserved.
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger