News Update :
Home » » Suaram Penang : Mesej Hari Hak Asasi Manusia 2011

Suaram Penang : Mesej Hari Hak Asasi Manusia 2011

Penulis : KomCa News on Saturday 10 December 2011 | 10:29

Hari ini seluruh dunia meraikan Hari Hak Asasi Manusia. Rakyat di Pulau Pinang turut meraikannya bersama. Namun, seluruh dunia menyedari bahawa, untuk sampai ke hari di mana hak asasi manusia dihormati, merupakan suatu perjalanan yang amat jauh. Ini juga benar bagi rakyat di Pulau Pinang.

Di Malaysia, pemusatan kuasa di tangan kerajaan Persekutuan merupakan suatu halangan yang besar untuk mencapai hak asasi manusia. Rakyat jelata mempunyai kuasa yang amat terhad dalam menentukan keputusan yang menjejaskan kehidupannya. Kebanyakan keputusan dibuat oleh kerajaan Persekutuan atau agensi kerajaan. Pada tahun yang lepas, terdapat pelbagai kes penyelewengan kuasa dan kontroversi, antaranya termasuk kapal selam Scorpene, projek ternakan lembu, kematian dalam tahanan, tahanan tanpa bicara, penafian hak mendapat maklumat dan media bias.

Kerajaan Barisan Nasional yang menafikan pilihan raya kerajaan tempatan terus menunjukkan bahawa mereka tidak memberi komitmen dalam menghormati dan menyokong hak asasi manusia. Tanpa pilihan raya kerajaan tempatan, kerajaan tempatan akan tetap tidak kebertanggungjawaban (accountable) dan tidak dapat didekati oleh rakyat Malaysia. Kami berharap pilihan raya kerajaan tempatan dapat diadakan semula, dan prinsip demokrasi yang penting ini mendapat pengiktirafan.

Penswastaan juga merupakan suatu halangan dalam mencapai hak asasi manusia. Dalam memberi keutamaan kepada keuntungan daripada rakyat, penswastaan telah membawa akibat yang melanggar hak asasi manusia. Penswastaan mementingkan golongan yang kaya, dan bukannya kumpulan minoriti. Ini mangakibatkan kebanyakan rakyat dinafikan hak perumahan, bergerak (kekurangan pengangkutan awam), alam sekitar yang bersih (keuntungan tidak menghormati alam sekitar), penjagaan kesihatan (kebanyakan orang memerlukan kemudahan kesihatan sektor awam, namun kebanyakan doktor pakar, jururawat dan staff sokongan yang berkelulusan lebih baik menceburi sektor swasta yang memberi perkhidmatan kepada golongan kaya dan pelancong asing yang datang ke negara kita untuk mendapat rawatan.)

Pelindungan kepada golongan pekerja, termasuk rakyat Malaysia dan pekerja asing telah dikurangkan, dengan pindaan kepada Akta Pekerjaan 1955, tahap penafian hak asasi golongan pekerja telah bertambah buruk. Pindaan ini harus dibatalkan.

Dalam melangkah ke tahun 2012, kami menyeru pelbagai pihak untuk:
  • mansuhkan segala undang-undang yang menafikan hak asasi manusia
  • menggubal undang-undang yang mengembalikan pilihan raya kerajaan tempatan
  • menghentikan segala dasar penswastaan dan memberi pengiktirafan kepada peranan sektor awam untuk pemberian hak asasi
  • mengagihkan kuasa dari pusat kepada kerajaan negeri dan kerajaan tempatan, untuk mewujudkan demokrasi secara penglibatan di Malaysia. Ini dapat membantu kita dalam menuju arah merealisasikan hak asasi kepada semua.
Di Pulau Pinang, kami berasa gembira dengan sokongan yang ditunjukkan oleh kerajaan negeri. Contohnya, Speakers Square, Rang Undang-undang Kebebasan Maklumat dan kajian tentang pilihan raya kerajaan tempatan. Kami akan terus melobi untuk mencapai peruntukan yang lebih baik untuk majoriti rakyat Pulau Pinang, terutamanya golongan yang kurang bernasib baik seperti orang kelainan upaya, pekerja asing, ibu tunggal, pelarian, dan warga emas. Ini termasuklah dasar perumahan yang lebih baik, pelindungan alam sekitar yang lebih baik, proses perancangan yang lebih inklusif, terbuka, bertanggungjawab dan bukannya yang ad-hoc. Ini dapat memastikan wujudnya pembangunan lestari dengan kepentingan rakyat Pulau Pinang diambil kira.

Pada Hari Hak Asasi Manusia ini, Jawatankuasa Bulan Demokrasi Tempatan Pulau Pinang 2011 menjemput semua pihak yang berminat untuk bersama-sama melobi untuk hak asasi manusia. Sertailah kami dalam perjuangan kami! Sila hubungi SUARAM (Cawangan Pulau Pinang) 04-6582285, suarampg@gmail.com atau 63B-01-07, Jalan Sungai Dua, 11700 Gelugor, Pulau Pinang.

Terima kasih dan Selamat Hari Hak Asasi Manusia
Oleh ahli-ahli Sekretariat Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) Cawangan Negeri Pulau Pinang.
Share this article :

Post a Comment

 
Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Advertise with Us | Site map
Copyright © 2011. mahaSISWAutara . All Rights Reserved.
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger